Abu Dhabi Adventure Challenge 2010

Med lagändringar några dagar innan start kunde FJS powered by SAAB starta med ett ”under förutsättningarna förberett lag? Det var knappast enligt plan att Johan Hasselmark skulle behöva ställa in sin medverkan p?grund av skada. Oavsett lagförändringen var det bara fokus framåt mot tävlingen som gällde.

John Andén som ersatte Johan kunde bara konstatera att ”Laget känns bra, även om vi alla inte har tävlat ihop innan.?

”Med en ny lagmedlem kommer vi alla att axla nya och förändrade roller under tävlingen. Nya medlemmar innebär nya kvalitéer? var lagets uppfattning. FJS som lag säter sällan mål efter faktiska placeringar, eftersom en placering beror p?s?andra lags prestation. Något som vi end?inte kan påverka. Vårt mål är att ”alltid ta oss fram s?fort vi kan?och att ”vi ska ha gett allt innan vi korsar mållinjen?

Starten

När solen gick upp över Abu Dhabi city gav sig lagen iväg p?tävlingens första etapp. Vilken start för FJS! Vi viste innan att vi kunde springa snabbt, nu fick vi visa att vi kunde simma och paddla i världsklass. Efter prologen låg FJS totalt 4:a.

Efter prologen kunde John konstatera att han kände sig bekväm i det nya laget och mycket nöjd med den första sträckan. ”Vi hade inga problem och kände aldrig någon stress. Vi fokuserade p?att hålla ihop laget, vilket är ett måste när det går fort.?


Ett taktiskt val skilde FJS från de andra lagen, vilket uppmärksammades, och inte minst gav mer kraft framåt! Laget körde med killarna i den främre kanoten och Kristin höll reda p?den andra kanoten som bogserades med lina.

Prologen hölls längs stranden där en stor publikskara hade samlats. Tävlingen passerade Abu Dhabis mäktigaste byggnader, som bland annat the Emerates palace.

Efter prologen bussades lagen till Al Ain. Den första dagens etapp startades därefter om framför Jahili fort. Sträckan bjöd p?snabba 30km cykling och därefter 6km löpning med klättring och repellering. FJS höll sig fortsatt i toppskitet av startfältet.


Bergen

Den andra dagen blev en lång dag för laget. FJS höll ett högt tempo, men andra lag körde snabbare. Värmen tog ut sin rätt p?de nordliga lagen. Banan som var dragen över bergskedjan Jebel Haffet, p?gränsen till Oman, tvingade lagen att verkligen lägga in hårdväxeln och använda sina fulla resurser. Utförslöpningen var särskilt krävande. Jebel Haffet är ett krävande berg med skiffrad porös kalksten. Med massor av lös och sylvass sten var det ingen som inte blödde från rispor p?benen i slutet av dagen. Det lösa underlaget gjorde banan än mer energikrävande för lagen.


”Vi tillbringade betydligt mer tid p?sträckan än vi planerade. Vi körde torra p?vätska strax innan etappmålet? berättade Emil efter sträckan.

Dagen blev extra hård för John som hade problem med att dricka och äta under slutet av sträckan. John var efter etappmålet dehydrerad och behövde rejält med återhämtning.


Ett hårt beslut

John såg ut att återhämta bra från dehydreringen. Men under den efterkommande natten kunde han fortfarande inte dricka eller äta. Laget valde end?att starta p?den tredje etappen. 100km cykling med efterföljande 12 mil löpning genom öknen.

Till en början hade laget en bra progress, men när solen kom upp ordentligt fick John åter problem med vätskenivåerna. Innan början av löpsträckan var läget mycket dåligt. Laget tog beslutet att inte g?ut p?sträckan, utan låta John återhämta under kontrollerade former p?sjukhus.

Hårda beslut är en del av sporten. Ett hårt beslut är att ta beslutet att bryta när risken för allvarliga komplikationer är överhängande. FJS var tvungna att ta det beslut som de försökt att undvika in i det sista. ”Vi kan inte ta den överhängande risken med allvarlig dehydrering mitt ute i öknen? enligt lagkapten Daniel Hansson. Även om det finns support ifall något skulle hända kan vi inte förlita oss p?att någon annan kommer i rätt tid till rätt platts och reder ut våra problem. Vi måste utg?ifrån att vi kan klara situationen själva utan en dålig utgång. Mitt i öknen med klart begränsad tillgång till vätska bedömde vi risken till allt för stor för att fortsätta.?

Den sista etappen

Den sista långa etappen med tv?dagars paddling blev uppskjuten p?grund av hårda vindar, Shamaal-vindarna. Den exponerade paddlingen i kombination med vädret gjorde att organisationen valde att senarelägga starten p?den siste etappen.

Den uppskjutna starten gav John ytterligare ett dygn p?sig at återhämta, vilket gav laget möjligheten att köra tävlingens siste sträcka. John var riktigt besviken över situationen och ville själv aldrig kliva av trotts allvarlig dehydrering och medvetandebortfall. Att f?en möjlighet till en bra avslutning var viktigt för laget, och inte minst för John.


Den sista etappen med paddling kortades till 30km och gick mellan Abu Dhabi strandlinje och Cornice Island. FJS kom tillbaka med besked och avslutade den sista etappen p?en femteplats!

”Det var skönt att f?avsluta p?ett bra sätt. Sträckan bevisar att vi är i den internationella toppen och slåss. Nu kommer det kännas bättre att åka hem!? avrundade lagkapten Daniel Hansson med efter målgång.

Hårt arbete lönar sig

//FJS powered by SAAB

Tactile very in order to search through several rolex replica sale areas as well as 5 designs. Globe rolex replica uk (a hundred and fifty says or even metropolitan areas). Countdown rolex replica sale. Stopwatch. Several day platforms. 2 rolex replica sale sensors as well as 5 security alarm panerai replica sale. Backlight in order to light up the actual breitling replica sale. The prospective marketplace due to this replica watches uk is actually obviously the actual vacationing replica watches uk professional, however I¡¯d declare this bears something for those.