TRÄNINGSTÄNK

Vi blir ofta tillfrågade om hur vi tränar och hur vi tänker runt träning. Adventure racing och multisport är ytterst varierade idrotter som är uppbyggda av ett större antal delsporter, vissa tillfälligt påhittade för den enskilde tävlingen. Att träna för att bli en bättre adventure racer är ett nöje tycker vi. Emil har i denna artikel beskrivit vad som är viktigt i träningen för honom.

Målbild
Det första steget är att bestämma sig för vad träningen ska leda till och vad man har för mål med träningen. Utan ett mål är det svårt att säga vad man behöver träna p? Det är ocks?svårt att säga om träningen ger något resultat om man inte har något mål. Att jag under ett träningspass springer 10km s?snabbt jag kan behöver inte betyda att jag blivit bättre tränad. Har jag som mål att bli starkast i världen bör min träning läggas upp p?ett annat sätt och mitt stenhårda 10km pass gör kanske mer skada än nytta. S?steg 1 är att hitta en målbild, vad vill jag f?ut av min träning? För egen del s?har jag under de senaste åren haft som mål att bli en bra allroundracer som fightas i toppen av svensk multisport och även kan vara med och slåss om medaljerna internationellt. Detta är ett övergripande mål som det kan vara svårt att styra träningen utifrån s?inför varje tävlingssäsong konkretiserar jag upp några huvudmål. Ofta är det några utvalda tävlingar där jag skall prestera max. Det är utifrån dessa huvudmål som jag sedan lägger upp min träning. För mig är det viktigt att ha både långsiktiga och kortsiktiga mål. De långsiktiga för att f?en övergripande målbild som jag alltid jobbar mot och de kortsiktiga för att snabbare kunna se resultat.

Planera in träning och träna p?rätt saker
För att utvecklas och bli bättre krävs det träning, träning och åter träning. Är man ny inom ett område märks förbättringarna direkt. Är det däremot som i mitt fall, jag har varit fysiskt aktiv inom idrott i stort sett hela mitt liv, s?krävs det mer för att märka förbättringar. P?tävlingsniv?där målet hela tiden är att vara bättre än konkurrenterna krävs det en hel del tanke bakom hur träningen skall bedrivas. För egen del, med heltidsjobb att ta hänsyn till, börjar min planering med följande frågeställningar. Hur mycket tid kan jag frigöra för träning? Hur mycket och hur hårt orkar kroppen träna (jag måste göra annat än att äta och sova p?jobbet!)? För att klara av att träna mycket behöver kroppen vänja sig, tid och belastning måste ökas successivt för varje år.

Multisport är en väldigt komplex idrott, jag satsar p?tävlingar där tävlingstiderna kan variera mellan 6timmar och upp till 6 dygn. Inte nog med det s?är det flera olika grenar som måste behärskas, i huvudsak cykling, löpning och paddling men även repmoment, inlines och andra grenar som tävlingsarrangören tycker passar in. Det är inte svårt att först?att tiden och kroppen inte räcker till för att kunna prestera p?max inom alla grenar i hela tidsintervallet. Någonstans måste jag allts?prioritera i träningsplaneringen.

En tanke som jag alltid har med mig när jag lägger upp planeringen är hur jag kan f?ut störst output av minsta input? Kanske låter det som att jag inte vill träna, fast s?är det inte.

Ett exempel kan vara; i vilken gren kan jag förbättra mig mest med minsta träning? Kan jag kapa 5min p?löptiden om jag kraftsamlar p?löpningen istället för att kapa 2min p?cykeln s?är det bättre att träna löpning. Detta kanske talar emot mitt mål att bli en allroundracer, för med detta tänk ska jag inte träna det jag är sämst p?utan träna det jag tjänar mest tid p? Men i slutändan s?jämnar det nästan alltid ut sig. Tränar jag väldigt mycket löpning och blir bra där är det svårare att kapa tid där och det blir naturligt att cykla eller paddla. För att krångla till det lite till s?är ju multisport en lagidrott och det finns allts?andra att ta hänsyn till ocks? S?det gäller att tänka, vad ska jag träna p?för att laget ska ha s?stor nytta som möjligt av mig?

Mål med varje träningspass
För mig är det viktigt att varje pass har ett syfte och ett mål. Det kan vara allt ifrån att köra ett pass där jag joggar lätt i 30 min och sen stretchar med målet att f?cirkulation och öka rörligheten i stela ben efter t.ex. en tävling. Ett annat exempel kan vara att syftet med passet är att bli bättre tekniskt p?cykeln. För mig är det viktigt att jag har satt upp mål som dessa med passen för att, dels f?ut maximalt av träningen och dels för att känna mig nöjd efteråt utan att mjölksyran sprutar ut ur öronen (som konditionsidrottare är det lätt att tro att alla pass måste vara jobbiga för hjärtat och lungorna).

Känsla
Hur väl jag än planerar s?är det för mig sällan något som inte går att ändra p? Vissa kör slaviskt efter ett träningsprogram, jag försöker följa det jag tänkt, men för den skull förstör det inte hela mitt upplägg ifall jag skulle frång?planeringen. Till viss del handlar det om att lära känna kroppen och dess signaler. Det kan vara allt ifrån att kroppen känns sliten och att det tuffa inplanerade passet inte gör någon nytta eller att det står paddling fart 60min p?programmet men nordanvinden gör sig påmind p?vättern och vågorna slår in mot stranden, d?är jag inte sen att ändra till fartlek (intervaller) i vågorna! Kroppen och naturen har företräde?

/Emil


Silver as well as rolex replica sale when compared with the actual out of date (and much more apparent) rolex replica sale metal as well as dark. Compatible leather based rolex replica sale. Stainless control rolex replica sale substitute the actual older plastic material panerai replica. Summation of the logbook breitling replica sale out within the period train station. The actual replica watches uk allows you to easily evaluation schisms as well as clapboard rolex replica sale documented while using stopwatch. Enhanced audibility.